سیستم اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات نظیر دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز است که برای تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها استفاده می شود. طراحی، اجرا و استفاده درست از این سیستم، می تواند جلوی بسیاری از خطرات جانی و مالی را بگیرد. خرید سیستم اعلام حریق یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای ایمن سازی منزل و یا شرکت خود انجام دهید. در صورت بروز آتش سوزی ، باید سعی کنید هر چه سریع تر آگاه شوید و از محیط خارج شده و یا آتش را مهار کنید. اولین قدم برای محافظت از جان و مال در برابر عواقب ناشی از آتش سوزی ، راه اندازی سیستم اعلام حریق با کیفیت بالا است. پس از نصب ، باید سیستم را به صورت مداوم بررسی کرده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید تا اطمینان حاصل کنید که همیشه در بهترین حالت کار می کند.

بسته به عملکرد و اجزای یکپارچه ، چندین طبقه بندی از سیستم های اعلام حریق وجود دارد:

  • سیستم اعلام حریق خودکار از طریق ردیاب هایی همچون سنسورهای دود و یا گرما فعال می شود. اعلام حریق دستی از طریق نقاط تماس دستی و یا سیستم های دستی ( کششی ) فعال شده که هر دوی آن ها را می توان در سیستم گنجاند.
  • سیستم اعلام حریق کانونشنال ( متعارف ) به عنوان یک واحد کار می کنند و نمی توانند منطقه دقیق فعال سازی را مشخص کنند، مگر اینکه مورد بازرسی قرار گیرند. اعلام حریق های آدرس دهی شده برای ردیاب هر سیستم دارای آدرس اختصاصی هستند که برای شناسایی آسان تر منبع خطربه پنل کنترل متصل شده اند.
  • سیستم اعلام حریق یک مرحله ای به همه افراد در ساختمان هشدار می دهند که یک سنسور فعال شده است. سیستم های اعلام حریق دو مرحله ای فقط به افراد خاصی که مجاز به انجام اقدامات مناسب قبل از مرحله دوم هستند ، هشدار می دهند. این سیستم به منظور پیشگیری از هراس و واکنش نامناسب ترسناک ، به منظور ارائه خدمات به مناطق بزرگ عمومی ( به عنوان مثال خدمات درمانی ) طراحی شده است.

اجزای سیستم اعلان حریق :

به طور کلی هر سیستم اعلام حریق از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • مرکز کنترل اعلام حریق: که وظیفه کنترل ورودی ها و خروجی ها را بر عهده دارد.
  • تجهیزات ورودی: نظیر انواع دتکتورهای دود، حرارت، گاز، شعله، شستی اعلام حریق و…
  • انواع تجهیزات هشداردهنده: نظیر آژیر اعلام حریق، فلاشر و…
  • منبع تغذیه: که وظیفه تامین انرژی الکتریکی سیستم را در طول دوره فعالیتش بر عهده دارد.
  • تجهیزات جانبی دیگری نیز نظیر انواع ماژول های ورودی و ماژول های خروجی که برای ارتباط سیستم اعلان حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات به کار می روند.

سیستم های اعلام حریق بی سیم از سیم کشی بین صفحه کنترل آتش و سایر دستگاه ها استفاده نمی کنند. اکثر سیستم های اعلام حریق مورد استفاده امروزی ، بی سیم هستند که پیشرفته ترین فناوری هوشمند بوده و با برنامه های متنوع یک خانه هوشمند قابل ادغام است. پنل هشدار آتش  )یا پنل کنترل اعلام حریق ( FACP پایه یا مرکز کنترل سیستم است که تنظیمات سایر مولفه ها را کنترل کرده و اطلاعات را از طریق سیستم ارتباط می دهد.

ردیاب های آتش می توانند حسگر گرما ، دود یا مونوکسید کربن باشند. آنها در اطراف ساختمان قرار می گیرند تا وجود چنین شرایط اضطراری را ردیابی کنند. برخی از سنسورهای پیشرفته حتی می توانند اشعه را تشخیص دهند. نقاط تماس یا کششی متعلق به سیستم های اعلام حریق دستی هستند که مورد استفاده املاک و ساختمان های تجاری قرار می گیرند ، نه مسکونی! ژرفاسنج سیگنال آژیر بلند را ساطع میکند. فلاشر برای هشدارهای بصری بوده که فلاش های چرخشی و یا متناوب را خارج می کند ( معمولا سفید و یا قرمز هستند ). تا به این جا قطعا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیست !

عملکرد سیستم های اعلام حریق چگونه است ؟

اکنون که می دانیم سیستم اعلام حریق چیست باید درباره نحوه عملکرد آن ها نیز اطلاعات جامعی به دست آوریم. سیستم های اعلام حریق امروزی از عملکردهای اتوماتیک برای تشخیص وقوع یک رویداد که ممکن است منجر به آتش سوزی شود ، استفاده می کنند. آنها سیگنال را از یک سنسور آتش ( دود، گرما یا مونوکسید کربن ) دریافت کرده و به طور خودکار آن را به پنل اعلام حریق منتقل می کنند. در سیستم های بی سیم ، سیگنال از ردیاب به کنترل پنل با فرکانس رادیویی منتقل می شود. ردیاب های گرمایی معمولا به صورت رزیستور برقی ( مقاومت گرمایی ) برای تشخیص گرما ساخته شده اند. ردیاب های مونوکسید کربن برای ردیابی گاز از سلول های یکپارچه شیمیایی، الکتروشیمیایی، اپتو شیمیایی یا بیومتریک استفاده می کنند. ردیاب های دودی برای تشخیص ذرات دود یا احتراق از فوتوالکتریسیته یا یونیزاسیون استفاده می کنند. ردیاب های ترکیبی از تعدادی مکانیسم شناسایی استفاده می کنند. پنل هشدار آتش ، فلاش ها یا صداگیرها را فعال کرده و آبپاش ها را روشن می کند ( و یا آن ها می توانند به همراه ردیاب ها فعال شوند ) و یا تماسی با مرکز اصلی و یا ساکنین آن ساختمان می گیرد. اگر سیستم اعلام حریق قابل آدرس دهی باشد ، منبع وقوع آن روی صفحه کنترل نشان داده می شود. کاربران در طبقات جداگانه یا در ساختمان های متصل می توانند از چند طریق آگاه شوند : از طریق شنیدن صدای بوق  و یا بلندگوهای پیام رسان که اقدامات مناسب را برای هر بخش انجام می دهد.

مراحل نگهداری و سرویس سیستم های اعلام حریق را می توان در پنج مرحله خلاصه کرد:

  1. بررسی و درجه بندی سنسورهای زنگ هشدار همچون ردیاب های دود و شعله بر اساس مشخصات کارخانه سازنده آن: این امر مستلزم آگاهی از سنسورهای مختلف و الزامات آزمایش آنها ، حالت های خرابی و الزامات نصب مجدد است.
  2. شبیه سازی ورودی ها و بررسی اعلام کننده ها: این امرنیازمند دانش خاصی برای سیستم های تحت آزمایش است.
  3. تنظیم میزان حساسیت: این امر مستلزم درک سیستم های خاص ، کاربرد خاص و نظریه شناسایی آتش است.
  4. با واحد آتش نشانی هماهنگی کنید تا ورودی سیستم خود را امتحان کنید.
  5. عدم زنگ زدگی و تاریخ انقضای باطری ها را بررسی کنید و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام دهید.

قطعا تا به اینجا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیه ! هنگامی که بحث محافظت از زندگی مطرح باشد ، سیستم اعلام حریق بسیار حائز اهمیت است. بر طبق قانون ساکنین ساختمان ها ، صاحبان ساختمان ها و کارفرمایان موظفند ارزیابی های لازم در مورد خطر ایمنی در برابر آتش را انجام داده و به روز کنند. با تکیه بر یافته های این ارزیابی، باید اطمینان حاصل شود که اقدامات ایمنی مربوط به آتش که شامل آلارم های آتش نشانی و ردیاب های آتش نیز می شود ، برای به حداقل رساندن خطر از بین رفتن یا آسیب دیدگی در هنگام وقوع آتش سوزی وجود دارد.

بررسی و نگهداری سیستم اعلام حریق چیست ؟

هنگامی که یک سیستم اعلام حریق به درستی کار کند ، به نجات جان انسان کمک خواهد کرد. بازرسی سیستم های ایمنی آتش نشانی ، نگهداری متداول و آزمایش آنها برای آتش نشان ها و ادارات بیمه بسیار حائز اهمیت است. در زمان بازرسی ، عاقلانه است که موارد زیر را بررسی کنید :

  • نصب باطری های نو
  • به دنبال هر گونه علائم غیرفعال بودن و یا خرابی بگردید
  • هر گونه انسداد و گرفتگی که بر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد را برطرف کنید
  • اطمینان حاصل کنید که صدای آلارم شنیده می شود

مسلما همه شما تا به اینجا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیه ! ردیاب های آتش و دود نقش بسیار حیاتی و اساسی در امنیت ساختمان ها اجرا می کنند. زمانی که عملکرد آن ها صحیح باشد ، به ساکنین ساختمان در مورد وقوع آتش سوزی قبل از پخش شدن آتش هشدار داده تا آن ها زمان کافی برای فرار داشته باشند. چنین تجهیزاتی ( همان طور که در بالا توضیح دادیم) در مدل های مختلفی موجود هستند، از این رو اگر در انتخاب مدل مناسب سیستم اعلام حریق شک دارید ، با متخصصان شرکت فروغ برق اسپادانا تماس گرفته تا با راهنمایی های لازم به شما در خرید این سیستم ها کمک کنند.